
Bunt 2-latka zależny od mikrobiomu jelitowego?
29 maja 2015, 06:33Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Ohio badali mikrobiom jelitowy dzieci w wieku od 18 do 24 miesięcy. Wg nich, występowanie i liczebność bakterii konkretnych gatunków wydają się wpływać na zachowanie, zwłaszcza chłopców. Korelacja nie znika po uwzględnieniu historii karmienia piersią, diety czy metody porodu.

Zamiłowanie do gier wideo zwiększa ryzyko alzheimera?
27 maja 2015, 10:46Nowe studium pokazuje, że choć osoby grające w gry wideo mogą się pochwalić lepszą uwagą wzrokową, to z większym prawdopodobieństwem wykorzystują metody nawigacji bazujące na mózgowym układzie nagrody (jądro ogoniaste) niż układzie pamięci przestrzennej (hipokamp).

Ryby urodzone w większych stadach mają lepsze zdolności społeczne i inne mózgi
8 maja 2015, 11:45Księżniczki piękne (Neolamprologus pulcher) hodowane od urodzenia w większych grupach mają bardziej rozwinięte zdolności społeczne oraz inną budowę mózgu.
Problemy poznawcze po zatrzymaniu krążenia
20 kwietnia 2015, 10:55Połowa pacjentów, którzy przeżyli zatrzymanie krążenia, ma problemy poznawcze, np. pamięciowe i dotyczące uwagi. Ponieważ podobne natężenie zjawiska zaobserwowano w kontrolnej grupie osób po zawale serca, naukowcy z Uniwersytetu w Lund sądzą, że przyczyną zaburzeń nie jest wyłącznie zatrzymanie krążenia i niedobór tlenu w mózgu.
Fizyka klasyczna niezwykła jak kwantowa?
25 lutego 2015, 10:47Na łamach Physical Review Letters ukazały się badania przeprowadzone przez Radu Ioniciou i jego kolegów, z których wynika, że trzy podstawowe założenia fizyki klasycznej – obiektywizm, determinizm i niezależność – są niekompatybilne z jakąkolwiek teorią.

Jak mózg przystosowuje się do odtworzenia wzroku?
19 stycznia 2015, 13:12Bazując na przypadku kobiety, która od urodzenia bardzo słabo widziała i jako dorosła osoba przeszła przeszczep rogówki w prawym oku (wszczepiono jej keratoprotezę bostońską), naukowcy z Uniwersytetów w Montrealu i Trydencie mogli prześledzić, jak mózg przystosowuje się do sytuacji odtworzenia zmysłu.

Wyobraźnia i rzeczywistość podążają w mózgu w odwrotnych kierunkach
21 listopada 2014, 12:48Podczas marzeń i oglądania rzeczywistych scen sygnały przepływają w mózgu w odwrotnym kierunku.

Uszy jako końskie narzędzie komunikacyjne
5 sierpnia 2014, 10:15Konie korzystają z różnych wskazówek, które pozwalają im stwierdzić, co chodzi po głowie drugiemu członkowi stada. Jednym z najważniejszych czynników w komunikacji wydaje się jednak kierunek zwrócenia uszu.
Terapeuta komponuje utwory z biciem serca umierających dzieci
4 lipca 2014, 10:31Brian Schreck jest muzykoterapeutą z Cincinnati Children's Hospital Medical Center. Przez ostatnie pół roku pracował nad nową metodą pomagania rodzicom w przeżywaniu żałoby po śmierci dziecka. Amerykanin nagrywał bicie serca terminalnie chorych małych pacjentów, a później wykorzystywał je w rytmie piosenki. Schreck podkreśla, że próbuje zachować spuściznę zmarłych w postaci muzyki.

Dekoracje rozpraszają uczniów
28 maja 2014, 12:37Naukowcy z Carnegie Mellon University poinformowali, że bogato ozdobione klasy w szkołach rozpraszają uwagę dzieci i powodują, że gorzej się one uczą. Anna V. Fisher, Karrie E. Godwin i Howard Seltman badali, w jaki sposób ozdobione ściany w klasach wpływają na skupienie się dzieci i ich zdolność do nauczenia się